Płaski spód samochodów Formuły 1

Regulamin Fédération Internationale de l’Automobile (Międzynarodowej Federacji Samochodowej), nakłada na konstruktorów bolidów obowiązek konstruowania samochodów z płaskim spodem.
Dlaczego? Z uwagi na najwyższy poziom bezpieczeństwa kierowców podczas wyścigów.
Wieloletnie testy i badania doprowadziły do powstania wniosków, mówiących o tym, że zastosowanie odwróconych skrzydeł pod samochodem, może doprowadzić do osiągnięcia znaczącej siły dociskowej.
Aby zmniejszyć tę siłę, zwaną także efektem przyziemnym, a w efekcie zmniejszyć prędkość samochodów na zakrętach, Fédération Internationale de l’Automobile nakazała, aby każdy samochód startujący w wyścigach Grand Prix, miał płaski spód, pomiędzy linią łączącą środki tylnych kół, a tylną część przednich kół.
Dzięki temu rozporządzeniu, konstruktorzy zyskali możliwość zoptymalizowania działania skrzydeł i urządzeń aerodynamicznych, umieszczonych za skrzynią biegów.
Optymalizacja tych elementów zapewniła możliwość przenoszenia przeciążenia poprzecznego aż do 5G.
