Rumuńska lokomotywa w Polsce

Na polskich torach spotkamy maszyny wyprodukowane w Polsce, ale również takie, które pochodzą z innych krajów. Najlepszym przykładem jest ST43, czyli lokomotywa na licencji Szwajcarskiej, jednak produkowana w Rumunii. To ważna maszyna dla polskiej kolei, ze względu na to, że była to pierwsza lokomotywa spalinowa, przeznaczona do ciągnięcia składu towarowego. Mimo jej docelowego zastosowania, ST43 bywały także wykorzystywane do ciągnięcia pociągów osobowych. Dotyczyło to jednak tylko sytuacji awaryjnych, a podobny transport organizowane jedynie w miesiącach letnich.

ST43 było następcą kolei parowej na polskich torach, a więc wiąże się z ważnym przełomem technologicznym w polskiej kolei. Nowy tabor spalinowy pojawił się w latach sześćdziesiątych, kiedy likwidowano starsze maszyny parowe. Na tym nie koniec nowości. W lokomotywie ST43 przedziały sterownicze zostały ulokowane po obu końcach. Co więcej, maszyna umożliwia sterowanie z jednego stanowiska dwoma pojazdami.