Przeglądy rejestracyjne pojazdów

– stacje kontroli –

Sonda Lambda

Sonda Lambda to niewielki czujnik, instalowany w układzie wydechowym. Sonda ma wpływ na skład mieszanki paliwowo-powietrznej oraz spaliny, wydostające się z komory spalania. Sondy wykorzystuje się w silnikach benzynowych już od roku 1979, a obecnie coraz większa liczba pojazdów ma instalowane więcej niż jeden czujnik tego typu. Sondy Lambda są zakładane przed oraz za katalizatorem. W roku 1992 sondy lambda stały się podstawowym wyposażeniem samochodów, a to wszystko po to, by sprostać wymogom, które dotyczą emisji spalania.

Od 2000 roku sonda lambda montowana jest również w układach z silnikami wysokoprężnymi. Działanie sondy lambda jest głównie oparte na prawie, sformułowanym przez W. Nernsta, czyli równaniu Nernsta. Sonda lambda to ogniwo galwaniczne, które jest zbudowane z materiału ceramicznego, a dokładniej z dwutlenku cyrkonu. Na tym materiale napylone są po obu stronach warstwy platyny.

Sonda lambda umieszczana jest w układzie wydechowym w taki sposób, by jedna strona urządzenia stykała się z gorącymi spalinami (ich temperatura wynosi około 300 stopni Celsjusza), natomiast druga strona sondy styka się z powietrzem, znajdującym się w otoczeniu.

zabkowicki.powiat.pl © 2020 | Newsphere by AF themes.